IZAZOVI UVOĐENJA DIGITALNOG AUTOMATSKOG KVAČILA

Autori

  • Stevo Zolak, dipl. inž. saobr. Univerzitet u Istočnom Sarajevu – Univerzitet u Istočnom Sarajevu - Saobraćajni fakultet, Doboj, Vojvode Mišića 52, Doboj, BiH
  • Dr Branislav Bošković, redovni profesor Univerzitet u Beogradu – Saobraćajni fakultet, Vojvode Stepe 305, Beograd, Srbija

Ključne reči:

digitalno automatsko kvačilo,, struktura projekta, implementacija, analiza troškova i koristi

Apstrakt

Evropa je dostigla stepen integracije kada je uvođenje automatskog kvačila postalo ne samo potreba već i realnost. Međutim, u eri digitalizacije nametnula se potreba za uvođenjem digitalnog automatskog kvačila kao savremenije rešenje. Digitalno automatsko kvačilo (DAK) osim automatskog spajanja i razdvajanja železničkih vozila i kompozicija omogućava smanjenje troškova i vremena manipulacije i povećanje bezbednosti. Takođe, omogućuje dalje uvođenje senzora, elektropneumatskih komponenti i softvera, sa kojim bi se ostvarila dodatna unapređenja teretnog transporta, a pre svega kroz implementaciju telematskih aplikacija i razvijanja koncepta „pametnih vozova“. U ovaj proces nužno moraju da se uključe i zemlje van EU kao što je područje Zapadnog Balkana. U tom cilju, u radu se daje pregled dostignutog stepena razvoja i implementacije ovog projekta, struktura i organizacija projekta, planirana dinamika realizacije, njegova isplativost, kao i izazovi, poput visokih početnih troškova i potrebe za standardizacijom. Analiza troškova i koristi ukazuje na dugoročno pozitivne efekte, što opravdava javnu podršku i saradnju svih relevantnih aktera kako u EU tako i u ne-EU zemljama.

##submission.downloads##

Objavljeno

2025-02-26

Broj časopisa

Sekcija

Članci