DUGO PUTOVANJE DO "GVOZDENOG PUTA"

Autori

  • Ivana Jovičić Ćurčić, dipl. arheol. Medija centar Železnica Srbije a.d., Nemanjina 6 Beograd

Ključne reči:

železnica, prva srpska pruga, Berlinski kongres, Društvo za građenje i eksploataciju srpskih državnih železnica, Raljski vijadukt, Ripanjski tunel

Apstrakt

Tokom prve polovine XIX veka Evropa polako postaje išarana srebrnim trakama železničkih pruga. Pronalazak parne mašine 1769. godine označava početak ubrzanog razvoja industrije i masovne proizvodnje. Svet je počeo da se menja. U Srbiji tog doba ozbiljno se razmatra pitanje pospešivanja trgovine i izvoza domaćih, mahom agrarnih proizvoda, kao i uvoza inostrane robe i tranzita. Godine 1833. izrađen je dokument „Izvestija o načinu poboljšanija trgovine između Srbije i inostranii evropski država“ u njemu se analiziraju vrsta i poreklo robe koja se uvozi i izvozi, a Beograd se prepoznaje kao mesto stecište svih trgovačkih puteva. U ovom dokumentu se u Srbiji i na srpskom jeziku prvi put pominje „gvozdeni put“ – železnica, iako se ne govori o nameri da se ona izgradi u Srbiji, već kao veza sa Nemačkom. Prvi pomen hipotetičkog „gvozdenog puta“ u Srbiji pada u 1842. godinu. Reč je o izveštaju objavljenom u „Srpskim novinama“ od 24. marta 1842. godine koji se odnosi na izgradnju drvenog mosta preko Morave kod Ćuprije i koji sadrži predlog za gradnju druma. Autor izveštaja nagoveštava i gradnju „gvozdenog puta“ i parovoza, ali samo kao san o budućnosti. U Berlinu je u periodu od 13. juna do 13. jula 1878. godine održan kongres kojem su prisustvovali predstavnici velikih sila: Austrougarske, Italije, Nemačke, Velike Britanije, Rusije i Francuske, kao i četiri balkanske zemlje: Srbije, Grčke, Rumunije i Crne Gore koje su imale pravo prisustva, ali ne i direktnog učešća. Obaveza Srbije bila je da izgradi, veže i eksploatiše projektovane železničke li-nije koje će se protezati do stare granice kod Aleksinca i dalje, ka Belovi i, sa druge strane, ka pruzi Solun – Kosovska Mitrovica koja je izgrađena 1874. godine u sklopu aranžmana Turske i barona Hirša. Istovremeno, Srbija je bila obavezna da izgradi i eksploatiše prugu Beograd – Niš. Konvencija je Austrougarsku obavezala da , u istom roku, svoju železničku mrežu poveže sa novoizgrađenom srpskom. Kao mesto kod kojeg će dve železničke mreže biti povezane određen je Beograd. Obe potpisnice su se saglasile da će ulagati zajedničke napore u pregovorima oko po-vezivanja sa Bugarskom i Otomanskim carstvom.

##submission.downloads##

Objavljeno

2025-12-05

Broj časopisa

Sekcija

Članci