UMANJENJE NIVOA BUKE PROLAZA KOD POSTOJEĆIH TERETNIH VAGONA
Apstrakt
Urbanizacija i globalizacija intenzivirali su odvijanje saobraćaja. Intenzivniji saobraćaj znači veća zagađenja bukom, a teretni železnički saobraćaj istovremeno je i značajan izvor te buke. Istraživanja pokazuju da izloženost prekomernoj buci utiče na zdravlje ljudi i zato železnički sektor i zakonodavac žele njeno smanjenje, a naročito one buke koju emituje železnički teretni saobraćaj. Neke evropske države, kao što su Nemačka i Švajcarska, preduzele su mere na nacionalnom nivou radi smanjenja nivoa buke, koju emituje železnički teretni saobraćaj, zabranom upotrebe tzv. bučnih teretnih vagona počev od 2020/2021. godine. Da bi što je moguće više izbegli negativne efekte unilateralnih (jednostranih) mera, Evropska komisija i Agencija za železnice EU nameravaju da razviju koordinisani pristup širom EU. Sekretarijat OTIF pažljivo prati ovaj razvoj, kako bi se osigurala konzistentnost između politika EU, u vezi sa smanjenjem zagađenja nastalog bukom i Konvencije KOTIF tj. međunarodnog železničkog prava.
Nakon opisa koji su to uzroci problema bučnih teretnih vagona i koja su moguća rešenja, ovaj dokument predlaže moguć način razvoja, koji je u skladu sa zakonskim odredbama KOTIF i koji će da omogući smanjenje buke na specifičnim železničkim koridorima. Konkretno, dokument sugeriše da ne treba zabraniti korišćenje postojećih bučnih teretnih vagona, ali da bi neke pruge ili koridori mogli da budu proglašeni kompatibilnim isključivo s tihim teretnim vagonima.