MODEL ZA UNAPREĐENJE ODRŽAVANJA ŽELEZNIČKIH VOZNIH SREDSTAVA PRIMENOM DIJAGNOSTIČKIH SISTEMA
Apstrakt
Blagovremenim uočavanjem neispravnosti na voznim sredstvima, ali i infrastrukturi predupređujemo naknadna oštećenja, vanredne događaje i smetnje u saobraćaju što neminovno povećava bezbednost i pruža mnogo prednosti za obavljanje železničkog saobraćaja. Prvi korak u procesu praćenja i upravljanja održavanjem voznih sredstava je definisanje kritičnih parametara (identifikacijom najuticajnih parametara na stanje radne ispravnosti železničkih vozila i infrastrukture). Praćenje tih, određenih parametara u jednoj tački u železničkoj terminologiji poznato je kao „merna stanica” za dinamičku kontrolu tehničkog stanja, pre svega voznih sredstava. Drugi korak je obrada i analiza podataka prikupljenih sa mernih stanica, a treći korak je konkretna primena prikupljenih podataka u funkciji održavanja prema tom dijagnostifikovanom stanju. U ovom radu prikazana je baza podataka koja omogućava skladištenje i analizu podataka prikupljanih sa mernih stanica. Arhivira se niz podataka: identifikacioni broj, datum i vreme saobraćanja voza, ime merne opreme, broj koloseka, masa kola, masa po osovini i točku, ravne površine na krugu kotrljanja točka, detekcija pregrejanih ležajeva i blokiranih kočnica, itd. Nad bazom podataka generisani su brojni upiti čiji rezultati predstavljaju ulazne parametre u procesu optimizacije održavanja voznih sredstava.Ovim se stvaraju i uslovi za novi pristup održavanju na osnovu stanja.