INOVATIVNA ORGANIZACIONA REŠENJA RADA SLUŽBI U POGRANIČNIM ŽELEZNIČKIM STANICAMA
Ključne reči:
železnički saobraćaj, pogranične stanice, uska grla, pogranične službe, inovativna rešenjaApstrakt
Svaki železnički granični prelaz podrazumeva prisustvo više zainteresovanih strana koje obavljaju različite funkcije. Generalno, zainteresovane strane možemo svrstati u tri grupe: upravljači železničkom infrastrukturom, železnički prevoznici i nadležni državni organi. Na složenost funkcionisanja železničkih graničnih prelaza, pored velikog broja učesnika, utiče nedostatak saradnje između regulatornih agencija susednih zemalja, različiti propisi u pogledu neophodnih procesa i procedura za kompletiranje formalnosti, neefikasna razmena informacija između železničkih učesnika i državnih organa i nedostatak uzajamnog priznavanja kontrola sprovedenih od strane železničkih učesnika ili nadležnih organa jedne zemlje u drugoj i slično. U radu su prezentovane savremene organizacione (tzv. „meke“) mere u cilju otklanjanja ili smanjenja uticaja uskih grla u prevozu putnika i robe u železničkom međunarodnom saobraćaju koje se mogu realizovati u kratkom i srednjem roku sa visokim efektom i generalno se smatraju neinvesticionim ili niskoinvesticionim merama. Studija slučaja urađena je na primeru železničke pogranične stanice Subotica koja se smatra najkritičnijom tačkom i usko grlo u železničkom saobraćaju između Srbije i Mađarske.