ANALITIČKE METODE ZA PROPRAČUN DUŽINE ZAUSTAVNOG PUTA VOZOVA KOD UREĐAJA SIEMENS I60
Apstrakt
Bezbednost u železničkom saobraćaju spada u najveće prioritete svakog modernog društva i veliki napori se ulažu kako bi se nivo bezbednosti na železnici podigao na još viši nivo. Prioritet svakog društva je da obezbedi kvalitetnu prevoznu uslugu uz što bezbedniji saobraćaj. Ljudski faktor se pokazao kao najslabija karika i veliki broj železničkih nezgoda je nastao kao posledica propusta ljudskog faktora. Kod upravljanja vozovima, savremene tehnike nastoje da mogućnost greške mašinovođe svedu na minimum tako što se neke od aktivnosti prenose na savremene uređaje koji ih obavljaju umesto njega. Jedan takav uređaj je sigurnosni uređaj Siemens I60 koji ima ulogu da zaustavi voz u slučaju kada mašinovođa prođe pored signala sa određenim pojmom, a ne postupi prema predviđenoj proceduri. U radu su izračunati i konstruisani dijagrami kočenja vozova za usvojenu kategoriju voza i različite brzine i date su empirijske metode koje se koriste za izračunavanje zaustavnih puteva vožnji vozova, sa naznačenim prednostima i ograničenjima u njihovoj primeni. Prikupljeni podaci i prikazi na dijagramima ukazuju na opasne situacije i brojne nepravilnosti do kojih dolazi pri kočenju vozova. Navedeni su uzroci nastanka opasnih situacija i sagledane moguće posledice kod prekoračenja propisane dužine zaustavnog puta. Izvedeni su zaključci za nekoliko karakterističnih opasnih situacija prilikom kočenja i predložene mere za ublažavanje i izbegavanje tih situacija u budućnosti.