SAVREMENA DIJAGNOSTIKA ŽELEZNIČKIH VOZNIH SREDSTAVA
Apstrakt
Kvar na osovinskom ležaju železničkog vozila ozbiljan je problem koji često rezultuje kašnjenjem voza i potencijalnim požarima i iskliznućem očiglednim opasnostima po živote. Do degradacije rada železničkih osovinskih ležajeva dolazi sa porastom buke i vibracija, nakon čega sledi porast temperature. Praćenje stanja u stvarnom vremenu smanjuje neefikasne mere preventivnog i korektivnog održavanja, smanjuje otpad od zamene delova koji još uvek imaju korisni vek trajanja i poboljšava raspoloživost i bezbednost voznih sredstava korišćenjem dijagnostike u stvarnom vremenu. U nekim radnim uslovima dolazi do istrošenosti elemenata ležajeva koje uzrokuje stvaranje različitih kvarova ležajeva kao što su istrošenosti valjčića, unutrašnjih i spoljašnjih prstenova. Ovaj članak prikazuje savremene senzore ugrađene na vozilima, sisteme, metode i tehnike praćenja stanja, sa ciljem definisanja sadašnjeg stanja nauke i mogućnosti njegove potencijalne primene na lokomotive, teretne vagone, putnička kola i električne i dizel motorne vozove. Predstavljen je "pilot projekat" u Termoelektrani Obrenovac.